Opony
Opony STRONA GŁÓWNA Opony MOJE KONTO Opony TESTY OPON Opony BLOG Opony REGULAMIN Opony INFORMACJE Opony KONTAKT Opony
twarz operatora
W czym mogę pomóc?
Formularz kontaktu
0-801 00 31 13, 61 871 97 91
KATEGORIE
[?]
Do samochodów
Opony
Felgi
Łańcuchy śnieżne
Do motocykli
Opony
Dętki
Akcesoria
Do ATV (Quad)
Opony
Do rolniczych
Opony
Oleje
Silnikowe
Elektronika
Wideorejestratory samochodowe
NEWSLETTER
Zamów otrzymywanie użytecznych informacji:
Opony - skróty w oznaczeniach, indeksy prędkości i nośności.

Opony - oznaczenia

Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:

Oznaczenie Opis
# homologacja dla opon do samochodów marki Fiat
* lub M3 homologacja dla opon do samochodów marki BMW
a homologacja dla opon do samochodów marki Audi/VW
A amerykańska wersja Scorpiona STR
AM8 homologocja dla opon do samochodów marki Aston Martin
AM9 homologocja dla opon do samochodów marki Aston Martin
AMS homologacja dla opon do samochodów marki Aston Martin
B homologocja dla opon do samochodów grupy VW
BasePen opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).
BLT wypukłe czarne litery (Raised Black Lettering / Letters)
BSW czarne litery (Black sidewall)
C oznaczenie opon o wyższej nośności -  do samochodów dostawczych
C1 homologacja dla opon do samochodów Dodge Viper
COLD  informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach
cord ochrona felgi na ściance bocznej opony
DC homologocja dla opon do samochodów marki Daimler Chrysler
DOT oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków. (Department of Transportation)
DSST opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Dunlop Self Supporting Technology = RunOnFlat)
ECE, e, E skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską
EMT [Extended Mobility Technology] - opony w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia), oznaczenie specyficzne dla marki Goodyear 
EXT opona z systemem "RUN ON FLAT" umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia
z zerowym ciśnieniem powietrza
FI homologocja dla opon do samochodów marki Fiat
FO homologocja dla opon do samochodów marki Ford
FP ochraniacz felgi, znany też jako (RFP, Rim Fringe Protector) lub MFS; oznaczenie stosowane przez Dunlopa (Fringe Protector)
FR rant ochronny na felgę
   
FUL maksymalne obciążenie (Full Load)
G General Motors
G1 opona do samochodów posiadających czujnik ciśnienia - (oznaczenie Michelin)
G3 bieżnik opony z trzema rowkami - (oznaczenie Michelin) 
G4 bieżnik opony z czterema rowkami - (oznaczenie Michelin) 
HO homologocja dla opon do samochodów marki Honda
HP (High Performance)
HSF najwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu
(High speed use ot fuli load)
HSN najwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu
(High speed use ot normal load)
INSIDE ta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta
J homologacja dla opon do samochodów marki Jaguar
JLB (Jointless Nylon Bandage) bezkońcowe opasanie nylonowe,
stosowane w oponach Dunlop
K1 homologacja dla opon do samochodów marki Ferrari
K2 homologacja dla opon do samochodów marki Peugeot 1007
LEFT opona do montażu po lewej stronie samochodu
LI (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony
LR niskie opory toczenia (Low Rolling Resistance)
LT znak postawiony przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do
samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA) (LightTruck)
LR homologocja dla opon do samochodów marki Land Rover
M+S błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
(Mud + Snow)
M0/M01 homologacja dla opon do samochodów marki Mercedes
MAX maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie
MFS ochraniacz felgi, oznaczenie stosowane w Dunlopie
ML dodatkowe zabezpieczenie na ścianie bocznej opony przed otarciem
N0/N1/N2/N3/N4 homologocja dla opon do samochodów marki Porsche w zależności od modelu
no lbl brak kolorowego napisu na boku opony
NRM normalne obciążenie (Normal lood)
OE opony na pierwszym wyposażeniu samochodu
OUTSIDE oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu,
jest widoczna z zewnątrz
OWL białe litery (Outlined White Lettering / Letters)
P znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA) (Possenger)
PAX opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz
PE homologocja dla opon do samochodów marki Peugeot
PSP-Beta opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu
R opona radialna (Radial)
R01 homologacja dla opon do samochodów marki Audi Quatro
RB czarne litery na ściance opon terenowych
RBL czarne wklęsłe litery (Recessed Black Lettering / Letters)
RE homologocja dla opon do samochodów marki Renault
REAR opona przeznaczona na tylną oś pojazdu
RETREAD opona bieżnikowana
RF lub Reinf (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF ma niższą nośność niż opona z oznaczeniem C, dlatego przed zastosowaniem zalecamy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
FRF [ Federal Runflat] - oznaczenia opon w technologii Runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia), oznaczenie specyficzne dla marki Federal 
RFP [Rim Fringe Protector] Ochraniacz felgi
RFT R/F [RunOnFlat] - opony w technologii runflat ( "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia) oznaczenie stosowane na  oponach wielu producentów
RIGHT opona do montażu po prawej stronie samochodu
RIM PROTECTOR opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami
ROF jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie RunOnFlat)
ROTATION kierunek toczenia opony
RPB ochraniacz felgi (rant ochronny)
RSC Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone
RW białe litery na ściance opon terenowych
RWL  wypukłe białe litery (Roised White Lettering / Letters)
SEAL opona z systemem samouszczelniającym
SI (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej
prędkości użytkowania
SK homologocja dla opon do samochodów marki Skoda
SSR [self supporting runflat tyre] - opony w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia), oznaczenie specyficzne dla marki Continental
SST [Self Supporting Technology] opony w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia), 
ST (Standard)
TL [(Tubeless Tyre] opona bezdętkowo
TO homologocja dla opon do samochodów marki Toyota
TO RR homologocja dla opon do samochodów marki Toyota wersja RPA
TT [Tubed Type Tyre] opona dętkowa 
UHP [Ultra High Performance] segment opon o najwyższych osiagach
ULW opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów
VSB (Vertical Serrated Band) Pionowo kreskowany pas
WSW (White Sidewall) Biała ściana boczna
XL [Extra Load]  opona dodatkowo wzmocniona
ZRF homologocja dla opon do samochodów marki Ferrari
ZP [Zero Pressure] opony w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia), oznaczenie specyficzne dla marki Michelin
Z.P.S.  [ Zero Pressure System] opony w technologii Runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia), oznaczenie specyficzne dla marki Yokohama 
(...) homologacje do montażu fabrycznego

Skróty dotyczące tylko opon 4x4

  • BSW - czarny bok opony
  • ORWL - białe kontury liter na boku opony
  • RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
  • RB - czarne litery na boku opon terenowych
  • RB - osłona felgi
  • WP - opona w przygotowaniu
  • G1 - Czujnik kontroli cisnienia
  • B - homologacja grupy Volkswagen
  • MO - homologacja Mercedes
  • N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
  • * lub M3- homologacja grupy BMW

Indeksy prędkości

         Indeks prędkości opon określa z jaką maksymalną prędkością może się poruszać pojazd w nie wyposażony. Jeśli indeks nie wyższy niż H (do 210km/h), to brane jest pod uwagę maksymalne obciążenie opony zgodnie z jej indeksem nośności. Przy indeksach wyższych niż H (210 km/h), zakłada się proporcjonalnie mniejsze dopuszczalne obciążenie wraz ze wzrostem prędkości.

  • B - do 50 km/h
  • C - do 60 km/h
  • D - do 65 km/h
  • E - do 70 km/h
  • F - do 80 km/h
  • G - do 90 km/h
  • J - do 100 km/h
  • K - do 110 km/h
  • L - do 120 km/h
  • M - do 130 km/h
  • N - do 140 km/h
  • P - do 150 km/h
  • Q - do 160 km/h
  • R - do 170 km/h
  • S - do 180 km/h
  • T - do 190 km/h
  • H - do 210 km/h
  • V - do 240 km/h
  • W - do 270 km/h
  • Y - do 300 km/h
  • VR - powyżej 210 km/h
  • ZR - powyżej 240 km/h

Indeksy nośności

 Indeks nośności określa maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę. Jeśli użyjemy opon ze zbyt niskim indeksem nośności, opony mogą ulec zniszczeniu. W związku z tym, nie zaleca się stosowania opon z niższym indeksem niż zalecany przez producenta. Niestety nie wystarczy po prostu podzielić maksymalną dopuszczalną masę Twojego auta przez cztery. Nośność odnosi się do wartości dynamicznych a nie statycznych. Np.przy nagłym hamowaniu masa pojazdu może w dużym stopniu zostać przeniesiona na przednią oś. Dlatego nie pozostaje nic innego, jak sprawdzenie tej wartości w instrukcji auta.

 

  • 50 - 190 kg / na oponę

  • 51 – 195 kg / na oponę

  • 52 – 200 kg / na oponę

  • 53 – 206 kg / na oponę

  • 54 – 212 kg / na oponę

  • 55 – 218 kg / na oponę

  • 56 – 224 kg / na oponę

  • 57 – 230 kg / na oponę

  • 58 – 236 kg / na oponę

  • 59 – 243 kg / na oponę

  • 60 – 250 kg / na oponę

  • 61 – 257 kg / na oponę

  • 62 - 265 kg / na oponę

  • 63 - 272 kg / na oponę

  • 64 - 280 kg / na oponę

  • 65 - 290 kg / na oponę

  • 66 - 300 kg / na oponę

  • 67 - 307 kg / na oponę

  • 68 - 315 kg / na oponę

  • 69 - 325 kg / na oponę

  • 70 - 335 kg / na oponę

  • 71 - 345 kg / na oponę

  • 72 - 355 kg / na oponę

  • 73 - 365 kg / na oponę

  • 74 - 375 kg / na oponę

  • 75 - 387 kg / na oponę

  • 76 - 400 kg / na oponę

  • 77 - 412 kg / na oponę

  • 78 - 425 kg / na oponę

  • 79 - 437 kg / na oponę

  • 80 - 450 kg / na oponę

  • 81 - 462 kg / na oponę

  • 82 - 475 kg / na oponę

  • 83 - 487 kg / na oponę

  • 84 - 500 kg / na oponę

  • 85 - 515 kg / na oponę

  • 86 - 530 kg / na oponę

  • 87 - 545 kg / na oponę

  • 88 - 560 kg / na oponę

  • 89 - 580 kg / na oponę

  • 90 - 600 kg / na oponę

  • 91 - 615 kg / na oponę

  • 92 - 630 kg / na oponę

  • 93 - 650 kg / na oponę

  • 94 - 670 kg / na oponę

  • 95 - 690 kg / na oponę

  • 96 - 710 kg / na oponę

  • 97 - 730 kg / na oponę

  • 98 - 750 kg / na oponę

  • 99 - 775 kg / na oponę

  • 100 - 800 kg / na oponę

  • 101 - 825 kg / na oponę

  • 102 - 850 kg / na oponę

  • 103 - 875 kg / na oponę

  • 104 - 900 kg / na oponę

  • 105 - 925 kg / na oponę

  • 106 - 950 kg / na oponę

  • 107 - 975 kg / na oponę

  • 108 - 1000 kg / na oponę

  • 109 - 1030 kg / na oponę

  • 110 - 1060 kg / na oponę

  • 111 - 1090 kg / na oponę

  • 112 - 1120 kg / na oponę

  • 113 - 1150 kg / na oponę

  • 114 - 1180 kg / na oponę

  • 115 - 1215 kg / na oponę

  • 116 - 1250 kg / na oponę

  • 117 - 1285 kg / na oponę

  • 118 - 1320 kg / na oponę

  • 119 - 1360 kg / na oponę

  • 120 - 1400 kg / na oponę

  • 121 - 1450 kg / na oponę

  • 122 - 1500 kg / na oponę

  • 123 - 1550 kg / na oponę

  • 124 - 1600 kg / na oponę

  • 125 - 1650 kg / na oponę

  • 126 - 1700 kg / na oponę

Dla indeksów prędkości VR, ZR, V, W, Y:

  • Dla opon kategorii VR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 210km/h.
  • Dla opon kategorii ZR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 240km/h.
  • Dla opon z indeksem V należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
  • Dla opon z indeksem W należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
  • Dla opon z indeksem Y należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.
Rzetelna firma   Firma wiarygodna Bezpieczne zakupy Polityka prywatności Regulamin
Częste pytania Wysyłka gratis 100% satysfakcji
Szybka dostawa Kontakt 100% informacji
Opony - Opony zimowe - Opony letnie - Opony dostawcze - Opony terenowe - Opony motocyklowe - Felgi aluminiowe - Felgi stalowe
  logo visa logo mastercard logo american logo mtransfer logo bph logo multitransfer logo nordea logo pkointeligo
Znak akceptacji
logo santader logo ca raty logo mbank raty  
- klasa ekonomiczna - klasa średnia - klasa wyższa APOLLO AVON BARUM BF GOODRICH BRIDGESTONE CEAT CONTINENTAL DAYTON DEAN DĘBICA DUNLOP DURO EUROSTONE FALKEN FEDERAL FIRESTONE FIRSTSTOP FULDA GISLAVED GOODYEAR
GT RADIAL HANKOOK KELLY KINGSTAR KLEBER KORMORAN KUMHO MARANGONI MATADOR MAXXIS MICHELIN NEXEN NOKIAN PIRELLI POINT-S RIKEN ROADSTONE SAVA SEMPERIT UNIROYAL VIKING VREDESTEIN YOKOHAMA ZETA
Opony autko Testy opon Opony blog Opony forum
Zarabiaj z nami! Program Partnerski
Darmowy kurs "Jak kupować opony"
Copyright © 2003-2015 NetCar. Wszelkie prawa zastrzeżone. Oprogramowanie: Triger H@ndel
Felgi
X
Nasz sklep działa dzięki plikom cookies. Korzystając z niego, zgadzasz się na korzystanie z plików cookies zgodnie z polityką plików cookies.