Powrót do wyników wyszukiwania

DUNLOP SP Sport Bluresponse 225/45R17 94W [BA1-69dB] XL MFS data produkcji maks. do 3 lat

5 (6)
DUNLOP SP Sport Bluresponse 225/45R17 94W [BA1-69dB] XL MFS data produkcji maks. do 3 lat
B A 69
Cena 415,31 zł / szt. 524,05 zł
Oszczędzasz 434,96 zł / 4 szt.
Raty od 16,16 zł × 36 rat
Koszty wysyłki gratis
Dostępność Wysyłka 4-5 dni
[ Przeczytaj o dostępności ]
Zamawiam: szt.
Do porównania Do schowka Poleć znajomemu Oblicz raty

Dunlop SP Sport BluResponse - opony letnie do samochodów klasy średniej i wyższej. NOWOŚĆ 2013!

Asymetryczne opony segmentu High Performance przeznaczone do samochodów klasy średniej i wyższej. Następca bieżnika Dunlop Sp FastResponse.

Cechy:

  • Wyśmienite własności na mokrym
    W produkcji opon Dunlop SP Sport BluResponse wykorzystano mieszankę polimerową aby uzyskać lepszą przyczepność I prowadzenie na mokrych drogach. Duże centralne rowki w bieżniku usuwają wodę szybko, zmniejszając ryzyko wystąpienia aquaplaningu.






  • Krótsza droga hamowania
    Innowacyjne klocki bieżnika skracają drige hamowania na mokrych oraz suchych drogach. Zaprojektowane do wysokich osiągów, te sztywne klocki bieżnika poprawiają kontakt z drogą podczas hamowania.






  • Oszczędnośc paliwa
    Dunlop SP Sport BluResponse posiada aerodynamiczny kształt I niskonagrzewającą się mieszankę gumy w celu zredukowania oporów toczenia o 30% w porównaniu do poprzednika (Dunlop SP FastResponse). To przekłada się na oszczędność przeciętnie ok 100 euro w ciagu roku na kosztach paliwa.**






  • Niższy poziom hałasu
    Zamkniete rowki w strefie barku tłumią emisje hałasu dzięki czemu praca opon jest cichsza a comfort jazdy wyższy.







Osiągi

  • O 2,8m krótsza droga hamowania na mokrym w porównaniu do konkurencji*
  • 3m krótsza droga hamowania na suchym w porównaniu do konkurencji*
  • Oszczędność paliwa - 30% w porównaniu do poprzednika**

* w porównaniu do średnich wyników czterech wiodących konkurentów oraz poprzednika jakim jest bieżnik FastResponse. Przetestowane przez TUV SUD Automotive we wrześniu 2012 na zlecenie Goodyear Dunlop. Rozmiar opon: 205/55 R16 91V; Samochód testowy: VW Golf; Miejsca testu: Mireval (FR), Papenburg (D) oraz Garching (D); Raport Nr 76249744

** Oszczędności wyliczono przy założeniu zużycia paliwa zredukowanego o 5% na przeciętnym dystansie rocznym 14000 km w porównaniu do poprzednika jakim jest Dunlop SP FastResponse, przy przeciętnej cenie 1,59 euro za litr i spalaniu na poziomie 9L/100km. Wyniki te mogą ulegać zmianom w zależności od nawierzchni, warunków pogodowych, stylu jazdy, zuzycia bieżnika, rozmiaru opon, ciśnienia w oponach, stanu pojazdu . Cena przyjęta za litr paliwa bazuje na cenie paliwa w październiku we Francji. Źródło: Komisja europejska

Oznaczenia na etykietach

  • Wydajność paliwowa/opory toczenia - klasy B oraz C
  • Hamowanie na mokrym - klasy A oraz B
  • Poziom hałasu 67 - 68 dB

Wartość poszczególnych parametrów zależna jest od rozmiaru.

Ocena poszczególnych parametrów

Maksymalna ocena możliwa do uzyskania to 5 punktów. Na podstawie wewnętrznych testów Goodyear.

  • Prowadzenie na mokrych drogach 4.5pkt / 5pkt
  • Prowadzenie na suchych drogach 4.5pkt / 5pkt
  • Hamowanie na suchych drogach 4pkt / 5 pkt
  • Aquaplaning 4.5 pkt /5 pkt

Wyniki testów

Wykonawca testuWynikPodsumowanie
ADAC (Luty 2013) Dobra (2,1) "Dobrze zrównoważona opona, najlepsze wyniki na suchej i mokrej nawierzchni, niskie zużycie paliwa"
OAMTC (Luty 2013) Szczególnie polecana (2,1) "Dobrze zrównoważona opona, najlepsze wyniki na suchej i mokrej nawierzchni, niskie zużycie paliwa"
TCS (Luty 2013) Szczególnie polecana (2,1) "Dobrze zrównoważona opona, dobre parametry we wszystkich kategoriach bezpieczeństwa, najlepszy wynik na mokrej nawierzchni"
Stiftung Warentest (Luty 2013) Dobra (2,1) -
Auto Bild (Marzec 2013) Wzorowa (Zwycięzca testu) Silne strony: "Doskonałe parametry w każdych warunkach pogodowych, najkrótsza droga hamowania, niskie zużycie paliwa"
Słabe strony: "Ograniczone przebiegi"
ACE Lenkrad / GTU / ARBO (Luty 2013) Szczególnie polecana (Zwycięzca testu) -
Auto Zeitung (Luty 2013) Zwycięzca testu "Dunlop Sport Bluresponse prezentuje się na najwyższym poziomie. Zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni - zawsze szybka i bezpieczna"
Gute Fahrt (Luty 2013) Dobra + "Nowy BluResponse to prawdziwa "zielona" opona, bardzo dobra w kategorii oporów toczenia. Dobre wyniki także w kategoriach aquaplaning, prowadzenie na suchej nawierzchni i hamowanie na mokrej nawierzchni. Pomimo oceny A w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni opona uzyskała tylko wynik "satysfakcjonująca". "
Auto Motor und Sport (Marzec 2013) Szczególnie polecana (Zwycięzca testu) Silne strony: "Doskonałe prowadzenie i precyzja kierowania, wyrównane właściwości jazdy, bardzo dobre hamowanie, bardzo niskie opory toczenia."
Słabe strony: "Strata w kategorii hałas i aquaplaning"
Auto Strassenverkehr (Marzec 2013) Bardzo dobra (Zwycięzca testu) +: "Doskonałe prowadzenie i precyzja kierowania, wyrównane właściwości jazdy, bardzo dobre hamowanie, bardzo niskie opory toczenia."
-: "Strata w kategorii hałas i aquaplaning"

Źródło: Opracowanie NetCar. Kopiowanie zabronione.

Dodaj recenzję

Opinie naszych klientów

5 (6)

Mam takie w rozmiarze 205/55R16 - bardzo ciche, testowałem w zakrętach i trzymają jak głupie :) Na mokrym nie buksują, a i w aquaplaning nie wpadłem (jeszcze) - jednym słowem polecam.

Tak jak poprzednik, również mam takie opony w rozmiarze 195/65 R15 w Skodzie Octavii II. I mam dokładnie identyczne spostrzeżenie co do pływania bocznego przy szybkiej jeździe (autostrada A1 równa jak stół, zawieszenie sprawne, wyważenie kół bardzo dobre, a od prękości 150 km/h samochód zaczyna lekko kołysać, tak jakby dostawał wiatr raz z jednego, raz z drugiego boku - to nie tylko moje spostrzeżenie). Poprzednio miałem fabryczne Conti EcoContact 3 i samochód prowadził się niezwruszenie. Dodatkowo zauważyłem, że Dunlop jest gorszy w szybko pokonywanych łukach - na Conti auto szło jak gokart, a teraz nieco bardziej się przechyla, opony zaczynają niepokojąco szumieć przy dociążeniu, w efekcie samochód pozwala kierowcy niestety na mniej. Nie zgadzam się natomiast z opinią dot. hałasu. Te opony są bardzo ciche - przy dowolnej prędkości. W życiu nie miałem tak cichych opon. To ich największa zaleta. Po zmianie opon cisza spod kół była uderzająca. Teraz trochę przywykłem, ale mimo wszystko, szczególnie w porównaniu do mojego drugiego auta, słychać - a dosłownie nie słychać - jak sprawują się Dunlopy. Podsumowując - jestem trochę zawiedziony, bo jednak wolę pewność prowadzenia niż ciszę, którą oferują BluResponsy. Przyczepności w hamowaniu, wg testów bardzo dobrej, jeszcze nie testowałem. Ale ABS już mnie raz zaskoczył na mokrym dość szybką (acz tylko sekundową) reakcją, więc chyba też bez rewelacji.

Oponka niezła,miękka,cicha,mam wrażenie że trochę baloniasta. Niestety nie do szybkiej jazdy,przy 180km/h samochód pływa na boki.(Octavia II). Poprzednie oponki to Eagle F1 przy 205km/h jakby były przyklejone do drogi.Niestety zbyt głośne przy niższych prędkościach.Podsumowując.Do spokojnej weekendowej jazdy 120km/h max.jak najbardziej.Nie do końca spełniły moje oczekiwania.

Etykiety - oznaczenia opony

etykiety_cala Etykiety to nowy wymóg, który wszedł w życie od 1.11.2012 r. Etykiety mają formę naklejki i umieszczane są na oponach wyprodukowanych po 1.07.2012 roku. W naszym sklepie przy każdym towarze umieszczone są odpowiednie oznaczenia określające parametry danej opony.

Celem nowego systemu znakowania opon jest lepsze poinformowanie użytkowników na temat bezpieczeństwa opon oraz ich przyczepności na mokrej nawierzchni, ekologiczności opon poprzez podanie danych o ekonomiczności opony i na temat hałasu na zewnątrz samochodu. Celem nowej etykiety jest umożliwienie dokonania bardziej świadomego wyboru oraz udzielenie użytkownikom ogumienia porad dotyczących wyboru bezpieczniejszych i bardziej ekonomicznych opon. Będzie to miało pozytywny wpływ na ogólny poziom bezpieczeństwa na drodze oraz ekonomiczność i ekologiczność transportu drogowego.

Etykiety umożliwają porównanie osiągów opon.  Porównać można trzy kluczowe parametry jakimi są: opór toczenia, hamowanie na mokrym, oraz hałas.

Taka informacja daje możliwość samodzielnego doboru najwłaściwszych opon w zależności od tego, który znajdujący się na etykiecie parametr  najbardziej nas interesuje.

Ponieważ jest to rozporządzenie Unii Europejskiej, to ma ono bezpośrednie zastosowanie i obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej ? przepisy będą identyczne w całej Unii Europejskiej.


Opór toczenia

etykiety_opor_toczeniaOpór toczenia jest to opór napotykany przez oponę w zetknięciu z nawierzchnią drogi. Opór toczenia opisuje proces deformacji i dostosowywania kształtu opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi.

Mniejszy opór toczenia oznacza mniejszą ilość energii potrzebną do wykonania obrotu, co z kolei przekłada się na mniejszą ilość zużytego paliwa.

Opór toczenia odpowiada za ok. 20% zużycia paliwa przez samochód. Im mniejszy opór toczenia opony, tym bardziej ekonomiczna opona.

Dlatego też oszczędność paliwa pomaga zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu, a także emisję CO2.

Jak wpływają opony na zużycie paliwa oraz środowisko?

Mniejszy opór toczenia znacznie zmniejsza zużycie paliwa

Skutki mogą się różnić w zależności od pojazdu i warunków jazdy, lecz różnica pomiędzy całym zestawem opon klasy G i klasy A może zredukować zużycie paliwa nawet o 7,5%.
etykiety_infografika_zuzycie_paliwa

W praktyce wybierając opony z oporami toczenia klasy A zamiast opon klasy G kierowca może zaoszczędzić ponad 1000 PLN w całym okresie eksploatacji opon*.

*Średnie zużycie paliwa 8 l/100 km, cena paliwa 5 zł/litr, średni przebieg 35 000 km.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

etykiety_hamowanie

Przyczepność na mokrej nawierzchni opisuje zdolność opony do trzymania się drogi na mokrej nawierzchni. Opony z doskonałą przyczepnością na mokrej nawierzchni charakteryzują się:

  • krótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni
  • lepszym trzymaniem się drogi na mokrej nawierzchni
  • bardziej stabilnym pokonywaniem zakrętów na mokrej nawierzchni.

Jak wpływają opony na hamowanie na mokrej nawierzchni?

Wpływ opon może być różny w zależności od pojazdu oraz warunków drogowych, natomiast w przypadku hamowania do zatrzymania różnica pomiędzy oponami klasy G a klasy A może wynieść nawet 30%, mierzonej jako krótsza droga hamowania.

W praktyce w przypadku typowego samochodu osobowego jadącego z prędkością 80 km/h oznacza to krótszą drogę hamowania nawet o 18 m!

Hałas

etykiety_halas

Hałas wytwarzany przez toczące się opony, gdy stykają się one z nawierzchnią drogi. W przypadku etykiet brany jest pod uwagę hałas mierzony na zewnątrz pojazdu.

 

 

Co oznaczają jedna, dwie lub trzy czarne fale w klasyfikacji?

  • Jedna czarna fala = najlepsze osiągi
    Poziom emisji hałasu jest przynajmniej o 3 dB poniżej dozwolonego poziomu hałasu.
  • Dwie czarne fale = średnie osiągi
    Poziom emisji hałasu jest do 3 dB poniżej dozwolonego poziomu hałasu.
  • Trzy czarne fale = najsłabsze osiągi
    Poziom emisji hałasu przez oponę jest pomiędzy obecną maksymalną wartością a dozwolonym poziomem hałasu.

Jaki wpływ mają opony na poziom hałasu?

Miliony samochodów wyposażonych w opony wytwarzające mniej hałasu mogą mieć ogromny wpływ na emisję hałasu ogółem-i tym samym na środowisko. Oczywiście dla samego kierowcy mniejszy hałas zewnętrzny oznacza również poprawę komfortu akustycznego podczas jazdy.

etykiety_infografika_halas


W praktyce różnica 3 dB oznacza, że hałas wytwarzany przez toczącą się oponę wzrósł o 100%.

Źródło: Opracowanie NetCar. Materiały - Goodyear
Więcej informacji znajdziesz na http://etykietynaopony.pl/

 

Gwarancja na opony Dębica, Dunlop, Fulda, Goodyear, Sava, Kelly

Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o. (w stosunku do opon marek: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Pneumant, Falken, Kelly) oraz Firma Oponiarska Dębica S.A. (w stosunku do opon marki Dębica) zwane dalej odpowiednio Gwarantem, udzielają gwarancji na sprzedawane przez Gwaranta opony. Terytorialny zakres gwarancji ogranicza się do obszaru Rzeczypospolitej Polskiej.

I. OGÓLNE WARUNKI GWARANCJI

1. Gwarancją objęte są wady fizyczne powstałe z przyczyn tkwiących w oponach a stanowiące w szczególności wady wykonawstwa, wady materiałowe lub wady konstrukcyjne, o ile ujawnią się one w ciągu terminu określonego jak niżej:

a) opony osobowe, dostawcze, 4x4 oraz motocyklowe - 5 lat od daty zakupu lub od daty produkcji,

b) opony ciężarowe pod marką Goodyear oraz Dunlop - 4 lata od daty zakupu lub 5 lat od daty produkcji, gwarancja nie obejmuje opon starszych jak 8 lat,

c) opony ciężarowe pod marką Sava oraz Fulda - 3 lata od daty zakupu lub 4 lata od daty produkcji, gwarancja nie obejmuje opon starszych niż 8 lat,

d) opony rolnicze, przemysłowe oraz do prac ziemnych - 5 lat od daty zakupu lub od daty produkcji,

e) opony rolnicze o średnicy osadzenia do 10 cali oraz do wózków przemysłowych 1 rok od daty zakupu lub 2 lata od daty produkcji,

f) opony bieżnikowane lub usługa bieżnikowania - 3 lata od daty zakupu lub 4 lata od daty bieżnikowania. Gwarancja nie obejmuje karkasów starszych niż 7 lat, opon bieżnikowanych przez inne bieżnikownie niż autoryzowane przez Goodyear oraz opon sprzedanych bezpośrednio przez Bieżnikownię. Gwarancja nie obejmuje także materiału karkasu Klienta z usługi bieżnikowania.

2. Zgłoszenia reklamacji należy dokonać w punkcie zakupu opon lub pojazdu (dotyczy pierwszego wyposażenia - OE).

3. Warunkiem rozpatrzenia reklamacji jest:

a) wypełnienie zgłoszenia reklamacyjnego na formularzu opracowanym przez Gwaranta

b) dostarczenie reklamowanej opony do punktu przyjmującego reklamację

c) zgłoszenie reklamacji na zakłócenia jazdy (bicie, ściąganie, wibracje) oraz nierówności na boku niezwłocznie po rozpoczęciu eksploatacji tj. przy zużyciu opony nie więcej niż 10%

d) na żądanie przyjmującego reklamację lub Gwaranta - udostępnienie pojazdu do oceny stanu technicznego

4. Od decyzji Gwaranta rozstrzygającej o uznaniu bądź nie uznaniu reklamacji, nie służy odwołanie do Gwaranta.

5. W przypadku nie uznania reklamacji ewentualny zwrot opon odbywa się na koszt Klienta a ponadto Klient może zostać obciążony kosztami transportu opon z punktu zakupu opon lub pojazdu do siedziby Gwaranta.

6. Reklamacja winna być rozpatrzona w ciągu 30 dni roboczych od dnia zgłoszenia reklamacji w sposób określony w punktach 2 i 3.

7. Niniejszą gwarancją nie są objęte jakiekolwiek opony z nieczytelnym/usuniętym numerem DOT i/lub nr fabrycznym i/lub datą produkcji, naprawiane, pogłębiane, bieżnikowane poza producentem oraz opony zużyte poniżej granicznej głębokości bieżnika (opony których wskaźniki zużycia - TWI zostały odkryte).

8. Niniejszą gwarancją nie są również objęte opony uszkodzone wskutek, między innymi:

a) nieprawidłowego transportu, przechowywania i użytkowania opon, podczas których opona jest narażona m.in. na: odkształcenia wynikające z nadmiernych nacisków, uderzeń i udarów, oddziaływania substancji chemicznych (m.in. kwasów, zasad i innych materiałów żrących, materiałów ropopochodnych oraz ozonu i wysokich temperatur,

b) używania opon niezgodnie z przeznaczeniem i/lub parametrami technicznymi,

c) nieprawidłowego montażu lub demontażu np. bez użycia pasty monterskiej, w tym montażu opony na obręcz o niewłaściwym rozmiarze lub typie, lub na obręcz, która jest uszkodzona i/lub skorodowana oraz zastosowania podczas montażu dętki, ochraniacza lub zaworu o nieprawidłowym typie i wymiarze, innym niż zalecane przez producenta,

d) eksploatacji nadmiernie obciążonego pojazdu, powodującej przekroczenie dopuszczalnej nośności opon i/lub dopuszczalnych nacisków na osie wyszczególnionych na tabliczce znamionowej pojazdu i dozwolonej przepisami,

e) jazdy z nadmierną prędkością, nieprawidłowej techniki jazdy a w szczególności gwałtownego hamowania, przyspieszania i jazdy z zablokowanymi kołami,

f) niewłaściwego stanu technicznego pojazdu, w tym m.in. nieprawidłowej geometrii zawieszenia, niewyważenia kół, uszkodzonych lub zużytych amortyzatorów, poduszek, tulei metalowo-gumowych, sprężyn, resorów, drążków reakcyjnych i innych elementów zawieszenia a także nieprawidłowo działających systemów hamulcowych oraz antypoślizgowych (ABS, EBS, ASR, ESP),

g) eksploatacji opon z nieprawidłowym ciśnieniem wewnętrznym (za wysokim lub zbyt niskim),

h) nadmiernego zużycia wynikającego z eksploatacji pojazdu w ekstremalnych warunkach drogowych i pogodowych, oraz użycia opon w zawodach sportowych lub w innych wydarzeniach mających cechy współzawodnictwa sportowego,

i) przecięcia, przebicia oraz zakleszczenia ciała obcego pomiędzy kołami bliźniaczymi, stosowania łańcuchów, uderzenia o przeszkodę czołem bieżnika, barkiem lub bokiem opony, najechaniem na krawężnik, wyrwę w jezdni, wypadku lub kolizji itp.

j) szybkiego lub nierównomiernego zużycia bieżnika, w tym tzw. „poząbkowania”,

k) odłupania, wyszarpania gumy bieżnika,

l) umyślnego działania powodującego uszkodzenie opony,

m) naturalnego procesu starzenia się gumy.

9. Gwarancja na oponę nie obejmuje rekompensaty za utratę czasu, za czasową niesprawność pojazdu, niewygodę oraz związane ze złożeniem reklamacji niedogodności lub koszty.

10. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień Klienta (wobec Sprzedawcy) wynikających z niezgodności towaru z umową w oparciu o Ustawę z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141 z 2002 r., poz.1176 z późn. zm.).

II. ZASADY ROZLICZANIA UZNANYCH REKLAMACJI

1. W przypadku uznania zgłoszonej reklamacji dokonuje się wymiany opony na fabrycznie nową, a w przypadku przerwania produkcji reklamowanej opony dokonuje się zwrotu ceny zakupu opony, przy czym w przypadku wymiany opony, wymiana może nastąpić po wpłaceniu przez klienta kwoty odpowiadającej procentowemu stopniowi zużycia reklamowanej opony, a w przypadku zwrotu ceny zakupu opony, zwrot nastąpi z potrąceniem kwoty odpowiadającej procentowemu stopniu zużycia reklamowanej opony. Uwaga: W ramach uznanej reklamacji opon bieżnikowanych lub usługi bieżnikowania Gwarant może dokonać bezpłatnej naprawy.

2. Procentowy stopień zużycia reklamowanej opony oblicza się poprzez pomiar pozostałej głębokości bieżnika reklamowanej opony i porównanie jej z głębokością bieżnika opony nowej wg następującego wzoru:

 wzor_gwarancja_gy

A - procentowy stopień zużycia [%]

B - aktualna średnia głębokość bieżnika (zmierzona w trzech punktach obwodu opony) [mm]

C - głębokość bieżnika nowej opony [mm]

Dla opon rolniczych, przemysłowych i do robót ziemnych (EM), procentową wartość uznania reklamacji określa się w oparciu o wiek opony (ilość lat od daty sprzedaży potwierdzonej w dowodzie zakupu, lub ilość lat od daty produkcji) i procentowy stopień zużycia opony wg następującej tabeli:

 

III. PODSTAWOWE ZASADY EKSPLOATACJI OPON

a) montować na pojeździe opony dokładnie tego rozmiaru, nośności i maksymalnej prędkości jakie są określone w wymaganiach technicznych dla danego pojazdu,

b) montować na osi pojazdu opony jednego typu (rozmiar, indeks nośności, symbol prędkości, konstrukcja, rzeźba bieżnika),

c) dla pojazdów z napędem na cztery koła montować wszystkie opony jednego typu (rozmiar, indeks nośności, symbol prędkości, konstrukcja, rzeźba bieżnika),

d) należy wyważać dynamicznie koła (obręcz + opona) każdorazowo na początku eksploatacji, a następnie nie rzadziej niż co 15 000 km, zabieg ten zapewnia komfort jazdy i eliminuje przedwczesne zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk, opon,

e) dokonywać okresowej rotacji tj. zmiany pozycji opon na pojeździe (nie rzadziej jak co 10-15 tys. km), co pozwala wyrównać nierównomierne zużycie,

f) ciśnienie w ogumieniu mierzyć nie wcześniej jak po upływie dwóch godzin od zatrzymania pojazdu i nie rzadziej jak co 2 tygodnie i każdorazowo przed dłuższą podróżą,

g) eksploatować oponę, stosując zalecane przez producenta pojazdu ciśnienie wewnętrzne w oponie w odniesieniu do obciążenia eksploatacyjnego pojazdu (informacje te są dostępne w punktach sprzedaży opon i w katalogu producenta),

h) eksploatować opony, stosując odpowiednie do rozmiaru opony rozmiary obręczy,

i) kontrolować na bieżąco stan opon i wymieniać w przypadku stwierdzenia uszkodzeń ,

j) montować i demontować opony wyłącznie w specjalistycznych serwisach,

k) należy zawsze dostosować styl jazdy prędkość do warunków panujących na drodze oraz stopnia obciążenia pojazdu, a także unikać gwałtownego hamowania i przyspieszania - szczególnie zrywania przyczepności kół napędowych przy ruszaniu i doprowadzania do zablokowania kół,

l) zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pojazd musi być wyposażony w opony o głębokości bieżnika co najmniej 1,6 mm (tzw. oznaczenie TWI-Tread Wear Indicator), w oponach zimowych o najnowszej konstrukcji, oprócz oznaczeń TWI, znajdują się dodatkowo wskaźniki minimalnej zalecanej głębokości bieżnika w warunkach zimowych (4 mm), umieszczone na poziomie miejsc oznaczonych symbolem śnieżynki (tzw. WWI-Winter Wear Indicator) na barku opony,

m) należy zawsze wymieniać zawór na nowy przy wymianie opon.

IV. PRZECHOWYWANIE OPON

Opony należy przechowywać zawsze czyste, w miejscu suchym, ciemnym i chłodnym, chroniąc je przed działaniem ozonu, substancji żrących lub ropopochodnych.

Opony zamontowane na obręczach przechowuje się zawieszone na hakach lub ułożone płasko jedno koło na drugim (maksymalnie 4 koła).

Opony bez obręczy przechowuje się w pozycji pionowej (stojącej).

W obydwu w/w przypadkach należy zmieniać pozycję co 4 tygodnie żeby uniknąć trwałych deformacji.